1. Studiemiddag Onderzoek

            20/05/2016

          2. Studiemiddag over onderzoek op de academie

            Op vrijdag 20 mei 2016 organiseert het Lectoraat Kunst Theorie & Praktijk, samen met het theorieoverleg van de KABK, een studiemiddag voor alle docenten, hoofddocenten en coördinatoren van de verschillende KABK afdelingen over de betekenis van onderzoek op de academie. Enkele docenten verzorgen een presentatie over de positie van onderzoek binnen het curriculum van hun afdeling. Daarnaast zijn studenten van verschillende afdelingen uitgenodigd om hun opvatting van de rol en relevantie van onderzoek in het kunstonderwijs en in relatie tot hun eigen kunst-/ontwerppraktijk te introduceren, gevolgd door een gemodereerde groepsdiscussie. De middag zal worden afgesloten met de presentie van de nieuwste publicatie van het Lectoraat en een borrel - waarvoor u ook van harte bent uitgenodigd.
          3. Datum: Vrijdag 20 mei 2016
            Tijd: 14.00-17.00u gevolgd door een borrel
            Plaats: Auditorium van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
          4. Programma

            14.00-14.10 Introductie door Janneke Wesseling
            14.10-14.30 Presentatie Anna Arov (I/M/D)
            14.30-15.00 Discussie
            15.00-15.20 Presentatie Lauren Alexander (Grafisch Ontwerpen)
            15.20-15.40 Discussie
            15.40-15.55 Pauze
            15.55-16.00 Statement Tatjana Macic (Artistic Research)
            16.00-16.30 Studentenpanel: introductiestatements
            16.30-17.00 Discussie
            17.00-18.00 Feestelijke presentatie Veranderend Kunstonderwijs II + borrel
          5. Veranderend kunstonderwijs II. Het samengaan van theorie en praktijk in het onderwijs.

            Tijdens de Tweede Landelijke Dag van de Theorie, die op 21 november 2014 plaatsvond op de KABK, werd de vraag gesteld hoe praktijk- en theoriedocenten elkaar wederzijds kunnen voeden. In vervolg op de publicatie ‘Veranderend kunstonderwijs. De plaats van theorie aan de kunstacademie’ (KABK, 2013) die verscheen ter gelegenheid van de Eerste Landelijke Dag van de Theorie zijn nu ook de belangrijkste bijdragen aan de tweede conferentie gebundeld. Deze uitgave, getiteld  ‘Veranderend Kunstonderwijs II. Het samengaan van theorie en praktijk in het onderwijs’ (KABK, 2016), bevat bijdragen van keynote sprekers Bart Verschaffel, Marie van Leeuwen & Laura van Grinsven, Pawel Pokutycki en Annette Krauss. Daarnaast schreven Onno Schilstra, theoriedocent aan de KABK en Janneke Wesseling, lector Kunst en Onderzoek aan de KABK, twee nieuwe essays waarin de ontwikkelingen worden geëvalueerd en in internationale context worden geplaatst.
            • Red. Onno Schilstra en Janneke Wesseling.
            • Een uitgave van het Lectoraat Kunst Theorie & Praktijk,
              Hogeschool der Kunsten Den Haag, 2016.
            • Ontwerp Tomas Celizna i.s.m. Sebastian Ly Serena.
            • ISBN 978-90-72600-39-4.