1. HONOURS CLASS:
            WRITING ART (SEM.I)

            2016 – 2017

          2. De cursus maakt studenten bekend met verschillende manieren om over kunst te schrijven. Dit wordt bereikt door een serie lezingen door experts en door workshops waarin studenten experimenteren met verschillende benaderingen van ‘Writing Art’. Er bestaan net zo veel verschillende manieren om over kunst te schrijven als er auteurs zijn. Het is echter mogelijk om specifieke genres en tradities in het schrijven over kunst te onderscheiden, zoals kunstkritiek, performatief schrijven, geschriften door kunstenaars, etc.

            Ed Ruscha, Oh No, 2011 hand-drilled intaglio on fore-edge of book, photo: Paul Ruscha/1
          3. Docenten: Janneke Wesseling, Liesbeth Fit, Anna Arov, Dirk Vis, Sander Uitdehaag, Nicoline Timmer
            Voor studenten van de KABK, KC en LU uit het 2de, 3de en 4de jaar
            12 sessies op de woensdagmiddag, september – december 2016

          4. INTRODUCTIE

            Is het mogelijk om een brug te slaan tussen taal enerzijds en de ervaring van een kunstwerk anderzijds? Hoe kan een persoonlijke kunstervaring aan de lezer worden overgebracht op een overtuigende en boeiende manier? Wat is de status, of de functie, van tekst in relatie tot het kunstwerk, wat zijn de mogelijkheden en de potentiele beperkingen in schrijven over kunst? Is het mogelijk om je te engageren in een kunstkritisch, academisch of artistiek discours over visuele beelden op basis van tekst; en zo ja, hoe doe je dat?

            De cursus beschouwt een breed scala aan geschriften over kunst: van kunstkritiek tot hedendaagse en experimentele vormen van schrijven over kunst. Het doel van de cursus is om studenten te stimuleren om te schrijven en een persoonlijke ‘stem’ of aanpak te ontwikkelen.

          5. VOOR WIE?

            Voor BA studenten uit het 2de, 3de en 4de jaar van de Koninklijke Academie, het Koninklijk Conservatorium en Universiteit Leiden.

            Deelname aan de volledige cursus is een voorwaarde, studiepunten worden toegekend binnen het Individueel Studie Traject (5 EC). Studenten van de KABK kunnen een extra studiepunt behalen door het zelf vormgeven van hun portfolio.

            15 studenten worden geselecteerd om deel te nemen aan het programma.
            De cursus is in het Engels.

          6. DATA

            De cursus bestaat uit twaalf bijeenkomsten in het 1ste semester op woensdagmiddagen van 15.00-17.00 u (lokaal volgt).

            • Woensdag 28 september 2016 – Writing art criticism 1
            • Woensdag 5 oktober 2016 – Writing art criticism 2
            • Woensdag 12 oktober 2016 – Writing as experiment 1
            • Woensdag 26 oktober 2016 – Writing as experiment 2
            • Woensdag 2 november 2016 – Artists’ writing 1
            • Woensdag 9 november 2016 – Artists’ writing 2
            • Woensdag 16 november 2016 – Performative writing 1
            • Woensdag 23 november 2016 – Performative wrting 2
            • Woensdag 30 november 2016 – Fact and fiction 1
            • Woensdag 7 december 2016 – Fact and fiction 2
            • Woensdag 14 december 2016 – Writing art 1
            • Woensdag 21 december 2016 – Evaluation
          7. AANMELDING

            Meld je aan vóór 9 september 2016 door een korte motivatie en kleine selectie van geschreven werk te sturen aan: L.Fit@kabk.nl
            De uitslag van de selectie volgt op 16 september.

          8. OPZET

            De opzet van de cursus is thematisch. Een docent met expertise in het betreffende veld van schrijven zal ingaan op elk thema in een lezing of presentatie. De docent zal het thema uitdiepen, met gebruik van voorbeelden uit de schrijfpraktijk. Voorafgaand aan de lezing geeft elke docent de studenten een opdracht om een specifiek soort tekst te schrijven. De teksten zullen van commentaar worden voorzien aan het einde van iedere bijeenkomst. Studenten herschrijven dan de tekst voor de workshop in de daaropvolgende week. Tijdens de workshop zullen alle teksten collectief worden besproken en de docent zal inhoudelijke feedback geven. Korte schrijfopdrachten vormen onderdeel van de workshops.

          9. RESULTATEN

            De uiteindelijke resultaten worden verzameld in een portfolio. ECTS credits worden toegekend op basis van het portfolio en de participatie in de klas.

            Een schrijfcoach zal bij alle lezingen en workshops aanwezig zijn om het schrijfproces van de studenten mede te begeleiden. 

          10. THEMA’S EN DOCENTEN

            1+2. WRITING ART CRITICISM
            Hoe kunstkritiek te schrijven? Wat is kunstkritiek? Hoe kan visuele ervaring worden gecommuniceerd en hoe betrek je de lezer? Wie is je publiek? 

            • Docent: Dr. Janneke Wesseling
              Kunstcriticus NRC Handelsblad; Directeur PhDArts, Universiteit Leiden; Professor Academy of Creative and Performing Arts, Universiteit Leiden; Lector Kunst en Onderzoek, KABK, Den Haag

            3+4. WRITING AS EXPERIMENT
            Het subject of onderwerp van een tekst zal worden verkend in en door het schrijven zelf, bijvoorbeeld door het gebruik van ‘voorwaarden’, zoals een cadavre exquise.

            • Docent: Sander Uitdehaag
              Schrijver en fotograaf

            5+6. ARTISTS’ WRITING
            Kunstenaars die schrijven over hun eigen werk, als critici en/of als onderzoekers.  

            • Docent: Nicoline Timmer
              Kunstenaar en schrijver

            7+8. PERFORMATIVE WRITING
            Hoe kan schrijven onze artistieke praktijk informeren/transformeren en vice versa? Dit proces wordt onderzocht door een performatieve aanpak toe te passen op het geschreven woord door het gebruik van poëzie.

            • Docent: Anna Arov
              Kunstenaar en dichter; Redacteur van versal; Docent aan de afdeling Interactive/Media/Design, KABK, Den Haag

            9+10 FACT AND FICTION
            Wat is de rol van feit en fictie in schrijven over kunst? Wat zijn feiten in relatie tot kunst? Hoe kan fictie worden toegepast in schrijven over kunst? Zijn er beperkingen? 

            • Docent: Dirk Vis
              Schrijver en redacteur van De Gids; Docent aan de afdeling Grafisch Ontwerpen, KABK, Den Haag

            11. WRITING ART (WORKSHOP)
            Eindopdracht: studenten kiezen een eigen perspectief op en benadering van het schrijven van een tekst.

            • Docent: schrijfcoach Liesbeth Fit
              Zelfstandig schrijver en redacteur; Docent aan de Design Academy Eindhoven en de KABK, Den Haag

            14. EVALUATION
            Wat hebben studenten geleerd? Hebben studenten een persoonlijk perspectief, of verschillende perspectieven, ontwikkeld op schrijven en op kunst? Wat is hun ambitie? 
            Studenten leveren hun portfolio’s in.

            • Docenten: Liesbeth Fit, Janneke Wesseling en andere schrijfdocenten
          11. Deze cursus is georganiseerd in samenwerking met de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) van Universiteit Leiden.

            Voor meer informatie over de cursus zie: 
            https://studiegids.leidenuniv.nl/courses/show/65727/writing-art.